KUIH KASTURI..SENANG JE RUPENYE !

/
0 Comments
Bismillah

Assalamualaikum

hai!

lama tak hapdate blog..

sorry ye..takde idea nak hapdate ape..=)

so tetibe 2 hari lepas

mood aku nak buat kuih membuak2..

amboi..over sangat nih..mihihi..

mood aku membuak2 pas nampak gula melaka nih..

gambar amik kat google jap td..hihi

okay..sambung..

nampak gula melaka nih la terus perasaan aku membuak2 nak makan 

KUIH BUAH MELAKA 
ni pun pinjam kat pakcik google..=)

pastu The Hub macam ye tak ye je nak beli kan aku kelapa tu sebab die confuse kot dengan perasaan aku yang membuak2 secara tibe2 itu..

so die

TAK BELI kelapa tu..

so aku okay je la..balik rumah..

siapkan bekal untuk The Hub nak gi keje semua..

The Hub dah siap2 nak gi keje..

salam..

i love you..

ride safely okay..

The Hub bukak pintu nak keluar..

Assalamualaikum..

nanti u free u text i tau..

bye..

The Hub tutup pintu..

aku jenguk dari tingkap then sambung cakap..

Assalamualaikum..

baik-baik tau..

bye..

pesanan yang tak habis2.. 

baru aku macam perasan..

everyday aku ckp bende yang same..hihi=)

siap tengok die dari tingkap..

pastu The Hub tak bagi aku tgk die dari tingkap..

pastu The Hub dah gi keje sume mesti la aku boring..

die siap copy kan cite 

DETECTIVE CONAN 

kat desktop aku..

tapi bile aku tengok sorang2 mcm nak tertido plak..

malas nak tido..tido siang malam tak tido kang.

kerana perasaan membuat kuih masih lagi membuak2

aku gagahkan la cari idea nak buat kuih ape..

yang ade kat ruma pun kacang hijau..

so try la GOOGLE..

RESEPI KUIH GENDANG KASTURI

nasib baik resepi senang je..

haruslah senang..

kalau susah mesti ai olls dah batalkan niat dah..

SENANG JE TAU!

jom kite tengok bahan..=)


KACANG HIJAU
aku guna 1 mug penuh

GULA PASIR
aku guna 3/4 mug..guna mug same mase sukat kacang hijau.

AIR
untuk merebus kacang..dalam 4-5 mug..kalau kurang tambah lagi..


STEPS:

1. REBUS KACANG HIJAU
-sebelum rebus mestilah korang cuci bersih dulu k..pastu..rebus dgn 4-5 cawan air..sampai kering..

2.MASUKKAN GULA PASIR
-masukkan gula dan kacau..kacang hijau akan jadi cair balik..pastu kene sentiasa kacau tau kalau tak nanti berkerak..membazir plak..

3.MASAK SAMPAI KERING
-masak sampai kering maksudnye nye xde lagi bunyi 'plup...plup' (meletup2) kat kacang hijau tu..
faham kan?

4.KELUARKAN & SEJUKKAN
-kene sejukkan dulu..kalau x melecur tangan kang nak bentuk jadi bulat cam nih..



5.GORENG @ FROZEN
-boleh terus goreng atau frozen kan..


TADAAA!!

memang x berapa jelite wajah kuih saya..tapi SEDAP OK!!

untuk sukatan yang aku bagi nih aku dapat buat 17 biji...

itupun kerak bukan main tebal lagi..rugi betul!

so moral of the story..

jangan malas nak kacau kacang hijau anda ye..=)

untuk salutan plak bancuh:

3 sudu makan tepung gandum
1  1/4 sudu makan tepung jagung
serbuk kunyit sedikit
garam & gula sedikit
air (untuk bancuh)

*BANCUH JGN TERLALU PEKAT ATAU TERLALU CAIR..

sila salut kacang hijau anda sebelum menggoreng ye..=)

okay..dah..tu je...

selamat mencube!!!

Assalamualaikum..=)


Lot's Of Love,
Mrs.Zairi















You may also like

Tiada ulasan: