HEALTH : NAK KEKAL SIHAT MAKAN BROWN RICE

/
1 Comments
Bismillah

Assalamualaikum

sangat lama tak update entry baru 

rasa rindu pulak nak menaip

=)

okay

sebab baru je sihat

hari nih kite cite pasal "HEALTH"

kalau korang perasan la kan

sekeliling kite sekarang

terlalu banyak makanan yang tercemar

tak kira la baik makanan yang :

DALAM TIN
ape-ape yang dalam tin memang akan tercemar.aku ade baca research "frozen food is better than canned food" ha...ape perasaan korang?..aku memang suka makan sardin..tapi sekarang cuba kurangkan la.

FAST FOOD
semua fast food restaurant menyajikan makanan yg kurang sihat ye kawan2..korang kenal tak JAMIE OLIVER? die dulu tak salah aku ade fight kes saman kat court dengan salah satu restaurant makanan terkemuka dunia atas penghasilan daging burger yang menggunakan bahan kimia berbahaya dalam salah satu prosesnya..die menang kes tu.

INSTANT FOOD
aku tau korang sume mesti tau maggi tak bagus..tapi maggi sedap kan?..=) still ade je orang beli walaupun tau tak bagus..beli sebab sedap dan jimat masa..tak payah beli bahan2 mentah..penambah perisa yg mangandungi MSG juga tak bagus.minuman segera juga yg 3 in 1..mudah..tapi tak sihat..elak kan..

JAJAN
snack atau jajan nih banyak jual kat tepi2 sekolah..apehal la kau tau tak bagus pastu nak jual jugak kat budak2..memangla budak2 suka..tapi kite sebagai orang dewasa boleh berfikir dengan waras kan..jangan fikir nak kaut untung je.

SAYUR (yg bukan organic)
sayur yang bukan di tanam secara organic menggunakan chemical untuk menghalang ulat-ulat dan serangga dari memakan sayur itu..jadi bile beli sayur..sila rendam sayur guna air garam..beli la yg ade kene gigit2 ngan ulat sikit..kalau yg ade kene gigit2 sikit tuh kite tau la ulat pernah duduk kat sayur tuh..kalau takde 1 gigitan pun cuba bayangkan ulat pun tak gigit..maksudnye mestilah banyak chemical kan.

SOME FROZEN FOOD (kot)
frozen food kekadang ade bahan pengawet kan..itu yang tak elok.

maksud aku tercemar ialah mengandungi bahan kimia.

disebabkan itu jugak kalau korang perasan..

begitu banyak penyakit menular

disebabkan gaya pemakanan yg kurang sihat dan mungkin juga tidak seimbang.

The Hub sangat menitikberatkan faktor kesihatan

kalau macam kat Little Sand Castle aku nih memang tak la masak yang ade santan-santan nih..

The Hub lebih suka sup..kalau boleh tak payah minyak punye sup..

aku ade jugak follow page Dr.Suriya kat facebook

beliau seorang doktor dan juga pengamal Homeopathy.

beliau sangat prihatin tentang masalah kesihatan.

beliau juga tidak lokek untuk berkongsi ilmu dan pendapat dengan follower beliau.

terbaru aku ada terbaca tentang BROWN RICE dimana beras ini sangat berkhasiat dari beras putih biasa yg kaya dengan kanji itu.

aku cakap kat The Hub 

'why not kite try brown rice'

die kata okay..aku pn grab la 1..nih die..

gambar dari encik google..=)

harga agak boleh tahan..

2kg brown rice = 5kg beras putih biasa

jadi kena invest lebih kalau nak sihat..

The first day aku nak masak brown rice tuh aku ikut la instruction belakang packaging beras tu..die tulis..

1 cawan beras = 2 cawan air

pastu dalam hati berkata-kata

'yeke?aku masak beras biasa pun 1cwn=3cwn air'

aku macam tak confident je..

so

aku buat je la macam sukatan aku masak beras putih biasa.

bile dah siap!

nasi tuh aku rasa mcm beras lagi je!

keras okay..pastu tercekik2 nak telan..

that's the funny part ar..

esok2nye try masak guna 5 cwn air utk 1 cwn beras tapi The Hub kate tak ok lagi..

The next day masak 6 cwn air utk 1cwn beras.

FINALLY!

baru okay..

baru lembut..

so yg baru2 nak masak brown rice tuh sukatannya:

1 cwn brown rice = 6 cwn air 

rasa nasi tuh..okay lah..macam makan barley..

korang pernah minum air barley kat kedai?

kan die ade letak barley kan..

pada aku rasa die cam tuh la lebih kurang.

memang banyak kebaikan dan khasiat brown rice nih..

untuk sesiapa yg ingin mengetahui khasiat brown rice tuh..

boleh klik sini dan sini

jomlah transformasi gaya pemakanan masing-masing.

hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih.

sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna.

amboi..kemain pepatah..=)

itu je untuk entry kali ni..

till then

Assalamualaikum



Lot's Of Love,
Mrs.Zairi




You may also like

1 ulasan: