KEK SPAN PANDAN GEBU GEBAS !

/
1 Comments
Bismillah

Assalamualaikum

hai

hari nih jom kite cite masak-masak..

dengan tahap kecomelan oven aku yang to the max tu..

agak sukar untuk cari loyang yang bersesuaian..

so pada suatu malam yang indah..

aku & The Hub ade gi Mydin

tujuan asal lain ye..

tapi bile dah masuk dalam Mydin macam-macam yang aku grab..

asal murah sangat barang-barang kat mydin nih!..aku bermonolog sendirian..

siap TER-beli kitchen scale dan loyang comel..

tujuan asal nak beli zip je hokey..hahah

so bile dah dapat loyang comel pujaan hati mesti la tak sabar nak buat cake..

so hari tu ade la buat kek span pandan..

tu pn sebab ade daun pandan dlm peti sejuk ala-ala nak kering dah gamaknye..

daripada buang! baik kite manfaatkannye

=)

okay jom!

let's cook!


KEK SPAN PANDAN GEBU GEBAS!
resipi asal : kak ita

BAHAN-BAHAN:

150 gm tepung kek / tepung naik sendiri / 

tepung gandum

1 sudu teh baking powder

150 gm gula kastor

5 biji telur

80 ml air

4 helai daun pandan

80 ml mentega cair

1 sudu besar ovellete

Pewarna hijau

Pandan emulco



sebab aku punye loyang comel je..aku buat separuh dari sukatan asal

ni versi aku punye:

80 g  TEPUNG GANDUM
1/2 sudu teh  BAKING POWDER
80 g  GULA BIASA
3 biji  TELUR
40 ml  AIR PANDAN
40 ml COCONUT OIL (sbb butter xde)
1/2 sudu besar  OVALETTE


okay..nih die bahan-bahannye..

TEPUNG GANDUM
80 gram..ayak dulu ye..

BAKING POWDER
1/2 sudu teh cukup..

GULA
80 gram..kak ita guna gula kastor..tapi sebab aku takde gula kastor..aku blender je gula biasa bagi halus ..settle..

TELUR
3 biji..kak ita guna 5 biji..tapi sebab aku buat separuh je..takkan nak letak 2 biji setengah kan..aku letak je la 3 biji..

AIR PANDAN
40 ml..korang blend je daun pandan dengan air..kak ita buat 4 helai daun pandan+80ml air..pastu blend..dan tapis..amik air die je..ok?faham kan?okay..aku anggap korang faham.hihi

COCONUT OIL
40 ml..kak ita guna butter..tapi sebab aku xde butter..coconut oil pun boleh je la..sorry kak ita!aku menderhakai resepi mu..sob sob..

OVALETTE
1/2 sudu besar.

itu je yang ade di Little Sand Castle ku ini..

kalau ikut resepi asal kak ita ada guna pandan emulco dan pewarna hijau..

tapi aku takde emulco2 bagai sume tu..

The Hub pulak tak suke dengan pewarna makanan..so tak yah la letak warna.


okay...cara buat sangat mudah!



STEP:

1.CAMPUR SEMUA BAHAN KECUALI AIR PANDAN & COCONUT OIL



2.PUKUL BAHAN TADI SAMPAI JADI PUTIH
-untuk sukatan cam aku..5minit je dah gebu semacam aku tengok..

3.MASUKKAN AIR PANDAN & PUKUL.
-dah 5 minit masukkan air pandan & pukul jap bagi sebati dengan air pandan tu..bila dah sebati boleh off mixer.


walla!! nampak gebu kan..ni dah lepas siap beat dengan air pandan..

4.MASUKKAN COCONUT OIL & KAUP BALIK.
-kaup balik adunan tu biar sebati dengan coconut oil tu okay..


ni belum kaup balik lagi nih..pas kaup balik x snap plak..hihi..

5.MASUKKAN DALAM LOYANG DAN BAKAR.
-loyang make sure da gris dulu okay..suhu plak 170c loyang i yg comel nih 20-25 minit je dah masak..


nih la loyang yg aku gembar gemburkan tadi..
tengok!

6 inch lebar..

2 inch tinggi..

aku buat separuh dari sukatan asal pun kena 2 kali bakar..

nih hasil yang pertama:


nih name nye tak menyempat!

tak sempat snap whole picture..

baking paper tu pun terlupe nak bukak..hahah!

garfu tu sebenarnye untuk TEST ye..

nak CHECK cake da masak ke belum..sebab lidi xde..hihi..garfu pun boleh la..

LEPAS TU!

kek tu kene makan dengan The Hub menggunakan garfu tester itu!

The Hub ckp SEDAP!

aku pun join makan sekali panas2 tu..

nampak sangat MONSTER...haha

dah separuh baru snap pic..hihi..

sangat lembut okay!!

kalau masuk rancangan SWEET GENIUS tu mesti chef ron cakap

"it taste like a cloud..mm..very airy..it's light and melt in my mouth..i like this cake"

haha! terperasan jap..=)

amboi chef ron mcm pernah rasa je awan diatas  sana tu..yang kalau kapal terbang langgar gegar mcm hape tu....

okay..ni gambar bakar kali kedua..


sedap okay..!

macam tak cukup je..

sila la cuba..

kalau nk yang full resepi boleh la visit

blog masam manis..

okay..itu je perkongsian untuk hari nih..

semoga korang berbahagia buat cake ni okay!

till then

Assalamualaikum


Lot's Of Love,
Mrs.Zairi



You may also like

1 ulasan:

  1. Cantik je jadi chiffon ni.pernah try buat tp tak jadi.😭 harap2 resepi ni menjadi lah ,tqqq😊

    http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

    BalasPadam