LET'S COOK : NASI GORENG SIMPLE GILE DAN SEDAP !

/
0 Comments
ASSALAMUALAIKUM

Hai korang...=)

drop by jap je nih...

nak share resipi yang simple dan sedap giler...

yg aku baru je buat dan baru je siap makan nih..

xde la giler sangat..kesian korang giler plak makan nasi goreng resipi aku nih kan..

hehe..okay let's!

nama resipi: nasi goreng cincai sedap...(sukati aku k..resipi aku..)

bahan-bahan:

1.nasi (untuk sorang makan)

2.carrot (suku batang potong dadu ..taukan?4segi)

3.kacang panjang (1 batang ke helai ea?pape la pon..janji 1..hiris)

4.bawang besar (suku biji-maksud aku sebiji tu belah 4 dan hiris)

5.bawang putih (3 biji-hiris ke cincang ke pape pn bole)

6.ikan bilis beberapa ekor

7.garam

8.minyak (untuk menggoreng)

9.cili kisar (optional)


okay..kate cincai kan tapi sampai 9 barang tuh cincai kejadahnye kan...

bahan no 4 sampai no 8 tuh bahan basic untuk menggoreng okay..kalau xde bende sume tuh 

xde rase..

jom kite memasak:

step 1 -sediakan bahan2 sume..yg kene hiris tuh hiris sume siap2...

step 2- panaskan kuali ..tuang minyak masak dalam kuali

step 3- bila minyak dah panas masukkan bawang besar,bawang putih,ikan bilis.
             tumis bagi layu dan naik bau.

step 4-masukkan 2sudu cili kisar dan masak cili hingga garing..

step 5-masukkan carrot dan kacang panjang..gaul rata dengan cili tadi..biar sebentar..

step 6-masukkan nasi kacau rata sampai sume nasi ade cili...jgn ade nasi yg colour putih.

step 7-letak garam ! gaul2 nasi biar garing sikit..dan siap!

senangkan!

cincai eva okay!

aku tau pejam mata pun korang leh buat..=)

sebenarnye nih 2 way nasi goreng cincai..(ceh cam bedak foundation plak kan..)

kalau korang xnak pedas xya letak cili..rase die jadi cam nasi goreng cina gitu ar..

aku tau korang xcaye..tp mr.zairi the hub suke makan sebab die xsuke pedas..

aku plak suke pedas..

so ade 2 gambar je boleh share kat sini..


ni la rupa da jadi..ruma aku ade udang..so letak la udang 2 ketul..nampak x udang 2 ketul atas tu..kalau xnampak xpe aku xmarah sebab aku buang dah kulit die siap2..so xganggu time makan aku nak mengopek kulit udang bagai..i is xsuke okay kopek kulit udang time makan..ni la hasilnye bile letak cili..=)
okay ni bile monster dah makan habes..lapa k..10 minit dah licin..nak tambah lagi dah xde..sebab mmg masak cukup2..kalau x gemoks i sebab bile makan asek nak menambah..
siap ade tips kekal kurus..hehe..

okay dah tu je..

nanti yang xde cili aku update later sebab xde gambar..=)

c u soon

ASSALAMUALAIKUM..=)



You may also like

Tiada ulasan: