MEE KUNGFU PANDA..!

/
0 Comments
Bismillah

Assalamualaikum

hye!

okay..

malam smlm aku ade upload gambar mee kungfu nih kat fb...

so nisa nak resipi sebab die suke mkn kuey teow kungfu..

so marilah tepek kat sini siap2 untuk kesenangan masa hadapan..

next time masak xya bawak buku resipi..

bawak fon je! haha!

okay tak kelakar ye..

masak sorang2 boleh bawak fon..

kalau masak ngan mak mertua @ mak..

ko jangan mengade bawak fon plak! 

ade kena sound kang!

resipi nih pun ikut dr buku resipi yg aku beli tu..

kire nih resipi no 2 la..

okay!

let's check it out!

MEE KUNGFU

BAHAN-BAHAN:

MEE

mee
-segenggam ( untuk sorang mkn)
xkisah mee ape k..mee kuning/bee hoon/kuey teow sume boleh..mcm aku smlm buat pakai beehoon..so kene celur mee bg lembut dulu.

telur
-sebiji

lada sulah/lada hitam
-sedikit

garam
-secubit


KUAH


bawang putih
-sebiji ( cincang)

halia
-1cm (hiris nipis)
aku xguna sbb halia habes! haha

udang
-3 ekor (sukati korang nk banyak mne k)
aku guna sotong je

air
-1 cwn

sos tiram
-1 sudu besar

kicap cair
-1 sudu besar..
aku guna kicap biasa mkn ngan nasi tu.

serbuk lada hitam
-1/4 sudu kecil
i xpakai serbuk..main tumbuk2 punye..

sayur
-kobis bunga,carrot,putik jagung,sawi..sukati korang brp banyak..
aku cume letak..kobis bunga,brocolli,carrot je..

cili padi
-3 biji

tepung jagung
-1 sudu teh bancuh sikit guna air.


CARA-CARA:

1.MEE: pecahkan telur dalam mangkuk..kacau dgn sedikit lada sulah dan garam..kemudian masukkan me..gaul rata..

2. panaskan minyak dalam kuali..goreng mee mcm goreng telur dadar..jgn kacau mee tu..alih2kan je sampai masak n agak garing.. angkat masukkan dalam pinggan

3. KUAH: tumis bawang putih+halia+udang sampai wangi.

4.masukkan air+sos tiram+kicap cair+lada hitam..kacau sampai mendidih..

5.rasa kuah..kalau kurang masin tambah garam.

6.masukkan sayur+ cili +air bancuhan tepung jagung.

7.masak sehingga kuah agk pekat dan sayur layu sedikit.

8.matikan api dan tuang kuah tersebut atas mee yg dihidang td..

pastu boleh la bersantap ye!

senang je tau sebenarnye ..

masak pun xlama..

cume bahan2 je nampak mcm bnyk..

korang cuba masak sekali je..confirm lepas tu mesti ingat..

kecuali org yg memory die kecik la..xhengat kn..hehe

so smlm lepas dinner the hub request breakfast nk mkn mee kungfu jgk..

so td pg breakfast la mee kungfu lg..

belanje gambar td pg punye dulu ea..

sebab gambar yg dinner smlm mcm buruk dsikit sbb xcukup kuah! hahah


hamboi kuah melimpah ruah ye..

bru happy nk mkn..

nih gambar semalam


nampak? 

ketandusan kuah!

the hub ckp

" mcm mkn lempeng je syg"

terus aku buat muke pelik..

"lempeng?!"

hahah..kelakor la..

hmmm...

nnt aku share resipi sotong sumbat telur!

hari tu aku ade buat..

next entry ea..hehe

till then..




Lot's Of Love!
Mrs.Zairi


You may also like

Tiada ulasan: